Communicatie

Het is niet de inhoud die blijft hangen, maar het beeld. Communicatieve organisaties hebben daardoor veel invloed. Alleen de inhoud is niet genoeg. Het moet beeldend, met een vleugje emotie. Daarom zijn bedrijven en organisaties als Heineken, Volvo en Wereld Natuur Fonds zo succesvol. Maar ook Wakker Dier.

Aansprekende voorbeelden uit onze sector kan ik helaas moeilijk bedenken. De laarzenactie, het waterschadedossier en de koe/kalfactie. Ze zijn er wel, maar ik zie geen heldere lijn met aansprekende voorbeelden waarmee we de hearts and minds van burgers en politiek hebben gewonnen. 

Vorige week haalde de LLTB volop het nieuws met het besluit samen met leden drones in te zetten om hennep in maispercelen op te sporen. Dit omdat de politie geen helikopter meer inzet.

We gunden de primeur aan twee journalisten van de Telegraaf die zich al langere tijd verdiepen in het onderwerp criminaliteit. De Telegraaf pakte flink uit met een artikel op de voorpagina, pagina twee en pagina drie. Ook een LLTB-lid werd anoniem geïnterviewd met een voor burgers en politiek aangrijpend verhaal.

Het resultaat was dat CDA en PVV Kamervragen stelden aan minister Stef Blok van Veiligheid en Justitie. Binnenkort vindt een debat plaats over de actie van de LLTB. In korte tijd pakten zowat alle landelijke en Limburgse media het nieuws op. Zelfs Belgische media.

De komende tijd wil ik meer goede voorbeelden zien, waarmee we de inhoud krachtig vertalen naar beeld en emotie. Dit is ook een belangrijke taak voor het nieuwe LTO Nederland. Wie pakt de handschoen op?

Léon Faassen
vicevoorzitter LTO Nederland

27 mei 2017

BRON:
Léon Faassen
Naar boven