Alle hens aan dek voor een soft Brexit

Deze column schrijf ik op het vliegveld in de schaarse tijd die rest tussen de diverse overleggen die LTO voert. Léon Faassen, Koert Verkerk en ik komen net van een tweedaags bilateraal overleg met de National Farmers Union (NFU), de grootste boerenbond van het Verenigd Koninkrijk. Het is de dag na weer een belangrijk treffen tussen Jean-Claude Juncker en Theresa May over de Brexit.

Als u dit leest, is het enkele dagen verder en heeft de Europese top besloten om nog even niet verder te gaan met de onderhandelingen, totdat er op een aantal punten meer voortgang is geboekt. Dat stemt onze Engelse vrienden droef. En ons ook.

Ga maar na, zij zijn de vierde exportbestemming voor Nederland. Andersom zijn wij ook een belangrijke handelspartner en investeerder voor hen: 8 procent van onze export gaat naar het Verenigd Koninkrijk, vooral groente, fruit en bloemen. En 11 procent van hun export gaat naar Nederland.

Nu is er voor elke vrachtwagen of container maximaal twee minuten tijd om die te controleren. Je moet er niet aan denken wat er gebeurt, als die tijd door extra eisen en grenscontroles op gaat lopen. Ze verwachten files vrachtwagens van Dover tot aan Londen en aan de andere kant van Calais tot aan…. ver in het binnenland. Logistiek een rampscenario dus. Om nog maar te zwijgen over eventuele importtarieven of fytosanitaire belemmeringen.

Geen akkoord, en dus een harde Brexit, zou onze agrarische export naar het Verenigd Koninkrijk ‘midscheeps raken’. Alle hens aan dek dus voor de NFU en LTO om vol te lobbyen voor een ‘soft Brexit’. Daar hebben we afgelopen week weer een stap in gezet.

Marc Calon
Voorzitter LTO Nederland

21 oktober 2017

BRON:
Marc Calon
Naar boven