Boeren van Nederland

Als je honderd mensen op de P.C. Hooftstraat in Amsterdam vraagt wat ze van boeren en tuinders vinden, zullen misschien drie zich negatief uitlaten. De meesten vinden boeren gewoon goed. Dat zie je ook in het rapportcijfer 7,7 die de samenleving aan boeren geeft. Over het algemeen gewoon een goede beoordeling.

 

Toch zie je dat het imago onder vuur ligt. Goed nieuws is geen nieuws. Negatief nieuws daarentegen is des te interessanter voor journalisten. De invloed hiervan op de samenleving is dan ook groot en schaadt het imago van de totale land- en tuinbouw.

 

We leven in een veranderende samenleving waarin dierenwelzijn, duurzaamheid en gezondheid belangrijk worden gevonden. Drie onderwerpen waarop veel van onze boeren en tuinders al acteren. Het boerenlandschap en de boerencultuur veranderen mee. Maar hoe kan de gewone burger dat weten? En deze veranderingen volgen en vragen stellen?

Het is belangrijk dat boeren en burgers elkaar meer weten te vinden. Daarbij helpt het als boeren hun eigen verhaal vertellen. Het is niet alleen geloofwaardiger als ze het zelf vertellen. Het komt sowieso sterker over en zorgt voor meer betrokkenheid.

 

Daarom is Boeren van Nederland zo’n goed initiatief. Bij dit initiatief, bekend van onder meer de Make a date-actie rond Valentijnsdag, gaan boeren en boerinnen het ‘echte gesprek’ aan met de samenleving. Eerlijk, puur, open en transparant. Allerlei onderwerpen kunnen worden besproken en iedereen kan meedoen.

 

Kortom, een ‘open forum’ waar alles over de landbouw kan worden besproken. Door boeren en boerinnen, voor boeren en boerinnen.

 

Marc Calon

voorzitter LTO Nederland

05 maart 2018

BRON:
Marc Calon
Naar boven