LTO/NOP zet in op herstel vertrouwen in ei

“Bijzonder schadelijk voor het consumentenvertrouwen en een ramp voor de sector.” Zo omschrijft Eric Hubers, voorzitter van de vakgroep Pluimveehouderij LTO/NOP, de crisis rond de vondst van fipronil in Nederlandse eieren. “We werken keihard om het vertrouwen van consumenten terug te winnen. Besmette eieren worden vernietigd, stallen worden schoongemaakt, legkippen worden ontdaan van fipronil en de eindcontrole is streng. Er gaat geen ei naar de consument dat niet aan de eisen voldoet.”
Helaas gebeuren er soms echter dingen waar ondernemers en sector geen enkele invloed op hebben, aldus Hubers. “Zoals het illegaal toevoegen van fipronil aan een legaal middel tegen bloedluis. Dat is wat hier gebeurd is.” Herstel van het consumentenvertrouwen en het beperken van de economische schade voor de sector staan wat Hubers betreft nu voorop. Marc Calon, voorzitter van LTO Nederland, deelt die analyse van Hubers. “Geen enkel pluimveebedrijf mag door deze crisis omvallen. Daar zullen ons tot het uiterste voor inspannen.” LTO gaat onder meer de juridische stappen richting ChickFriend, de vermoedelijke bron van fipronil, coördineren. Calon benadrukt dat de getroffen pluimveehouders recht hebben op een volledige compensatie voor de schade die ze lijden door de blokkering van hun bedrijf, het moeten vernietigen van eieren en de wegvallende productie. “Dat moet vergoed worden.”
Hubers wil ook andere steunmaatregelen onderzocht hebben. “Toen in 2003 vogelgriep uitbrak, konden gedupeerde pluimveehouders rekenen op de overheid. Bij extreme schade door noodweer was dat in het verleden ook het geval. Deze ramp is van een vergelijkbare omvang. Pluimveehouders die hun bedrijf willen voortzetten, zullen over financiële armslag moeten beschikken. Borgstelling of een lagere rente zijn dan voorbeelden van geijkte middelen om die armslag te vergroten.”
Deze week ontstond er veel verwarring over de veiligheid van de Nederlandse ei. Hubers: “Die verwarring was niet nodig geweest.” De strategie vooraf was helder: alle 180 bedrijven die sinds 1 januari zaken hebben gedaan ChickFriend direct blokkeren. Vervolgens eieren van deze bedrijven onderzoeken en pas wanneer de eieren aan alle normen voldoen, bedrijven weer vrijgeven. Maar in de uitleg naar de consument is heel veel ruis ontstaan, constateert Hubers. “Een zeer spijtige, schadelijke gang van zaken.”
Achter de schermen werkt LTO/NOP ondertussen hard aan protocollen om geblokkeerde bedrijven zo snel mogelijk ‘vrij’ te krijgen zodat ze weer eieren kunnen leveren. Dat gaat over uiteenlopende zaken zoals het schoonmaken van verontreinigde stallen en het ‘detoxen’ van legkippen tot en met het afvoeren van eieren en mest naar respectievelijk Rendac en BMC Moerdijk. Hubers: “Fipronil mag nooit meer een issue worden. Consumentenvertrouwen is voor ons van vitaal belang. Deze crisis gaat niet alleen over de getroffen bedrijven, het raakt ook de overige tachtig procent legpluimveebedrijven in Nederland waar gebruik van fipronil überhaupt nooit aan de orde is geweest. Ook voor deze bedrijven staan we pal.”

04 augustus 2017

BRON:
Johan Boonen
Naar boven