Actie #HeteZomerOogst

Met de actie #HeteZomerOogst breekt LTO Nederland een lans voor groente en fruit waarvan de kwaliteit en smaak prima is, maar die door de droogte  tijdens de groei niet voldoen aan de standaardeisen van supermarkten. LTO Nederland probeert deze producten toch in het winkelschap te krijgen. Boeren en telers met overschot 2e klasse producten kunnen zich melden.

 

Onlangs startte de actie in Zuidwest-Nederland in zes winkels van Agrimarkt. Binnen 2 dagen waren de te kleine pruimen uitverkocht. Inmiddels lopen er meer reddingsacties bij supermarkten in Nederland. 900kg pruimen, 47.000kg tomaten, 6 miljoen snoeptomaten en 2000kg zomerperen zijn al gered. Momenteel worden er acties voorbereid met venkel, bramen, ijsbergsla, uien, courgettes en appels.

 

LTO Nederland wil hiermee bewijzen dat er een markt is voor deze (afwijkende) producten en voeren de druk op richting versinkopers om in tijden van extreme weersomstandigheden links of rechts wat af te wijken van hun standaard kwaliteitseisen door bewust te kiezen voor een vers product van Hollandse bodem. Daar hoort dan wel het verhaal richting de consument bij verteld te worden op de winkelvloer. Het eerste bewijs spreekt boekdelen: na 5 dagen actie stijgt het verkoopvolume tot +35%!

Boeren en telers met overschot smakelijke en kwalitatieve 2e klasse producten kunnen zich melden door een bericht te posten op de Facebookpagina: https://www.facebook.com/HETEZOMEROOGST/. Deze actie komt uit de financiële koker van het Noordwest-Europese project Food Heroes. Food Heroes is een project tegen voedselverspilling. 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Mark de Jong 06 215 174 82

15 augustus 2018

BRON:
LTO Nederland
Naar boven