Vogelgriep vastgesteld bij pluimveebedrijf in Zoeterwoude

In Zoeterwoude (provincie Zuid-Holland) is bij een pluimveebedrijf vogelgriep (H5) vastgesteld. Om verspreiding van het virus te voorkomen, wordt het bedrijf geruimd. In totaal gaat het om circa 28.500 vogels. Daarnaast wordt het pluimvee van een ander bedrijf met in totaal circa 30.000 kippen preventief geruimd omdat deze in een straal van één kilometer ligt van het besmette bedrijf in Zoeterwoude. De ruimingen worden uitgevoerd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Eric Hubers, voorzitter vakgroep LTO Pluimveehouderij/POV wil de getroffen bedrijven een hart onder de riem steken, “Voor deze pluimveehouders en de ondernemers van eerder getroffen bedrijven zal het dit jaar een moeilijke kerst zijn. Laten we daar met kerst bij stilstaan, meeleven en onze betrokkenheid tonen.”

In het gebied van drie kilometer rond het besmette bedrijf in Zoeterwoude ligt nog één ander pluimveebedrijf. Dit bedrijf wordt bemonsterd en onderzocht op vogelgriep. Staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken heeft per direct een vervoersverbod voor pluimveebedrijven afgekondigd in een zone van tien kilometer rond het bedrijf in Zoeterwoude. Een vervoersverbod heeft betrekking op pluimvee, eieren, pluimveemest en gebruikt strooisel. De regeling met betrekking op de AI uitbraak van in Zoeterwoude vindt u hier. Alle huidige landelijke maatregelen blijven onverkort van kracht. Een overzicht van alle actuele beschermings- en toezichtsgebieden is hier te vinden. De kaart met uitslagen wilde vogels en bedrijven vindt u hier.

Situatie in Duitsland
In Duitsland is in de deelstaat Oldenburg in de plaats Dötlingen, op een bedrijf met 10.000 kalkoenen H5N8 vastgesteld de dieren worden vandaag geruimd. Klik hier voor een actuele kaart van besmettingen in Duitsland.

25 december 2016

Johan van Diepen en Djura Hoeksma