Nieuwe vakgroepvoorzitters Melkveehouderij, Vollegrondsgroente en Paardenhouderij

Drie nieuwe vakgroepvoorzitters LTO Nederland nieuwe stijl benoemd. Wil Meulenbroeks (56) uit het Brabantse Lage Mierde wordt de nieuwe voorzitter van de vakgroep Melkveehouderij. Voor de vakgroep Vollegrondsgroente neemt Niels Zuurbier (39) uit het Noord-Hollandse Heerhugowaard het voorzitterschap over van Jan Roefs. En voor de vakgroep Paardenhouderij wordt Ralph van Venrooij (36) uit Oud Gastel de nieuwe voorzitter. Naar verwachting starten de voorzitters per 1 september 2017.

Wil Meulenbroeks

Melkveehouder Wil Meulenbroeks ziet de functie als vakgroepvoorzitter Melkveehouderij als een enorme uitdaging maar hij pakt het graag met beide handen aan. Meulenbroeks ziet voor zichzelf twee belangrijke taken, ‘Ik wil me inzetten voor de solidariteit onder de melkveehouders en voor maatschappelijk draagvlak. Draagvlak door de afstand te verkleinen tussen de melkveesector en de maatschappij en politiek. Daarnaast is het gemoderniseerde LTO een sterke partij, die in staat moet zijn een verbindende rol in de keten te pakken.’ Meulenbroeks ziet kansen voor de vakgroep met de nieuwe visie waar nu aan gewerkt wordt. ‘Dan kunnen we besturen op basis van een toekomstvisie die gedragen wordt door de leden.’

Niels Zuurbier

Niels Zuurbier teelt ijsbergsla, spitskool en rodekool op groentekwekerij Ursem-Zuurbier CV. Hij vindt het erg belangrijk dat de vollegrondsgroentetelers sterk vertegenwoordigd zijn in de landelijke belangenbehartiging. ‘Daar liggen kansen voor de hele sector en die moeten we benutten,’ zegt Zuurbier. ‘Dat kan ik niet alleen. De energie en de input moet bij de telers vandaan komen en ik ga me daar hard voor maken.’ Door het vervallen van de productschappen is een overlegstructuur weggevallen en daarvoor ziet Zuurbier kansen binnen LTO, ‘Een soortgelijke overlegstructuur zullen we weer moeten opbouwen. We moeten het nieuw leven inblazen.’