Borgstellingskrediet voor nieuw varkensconcept

De regeling Borgstelling MKB-Landbouwkredieten, afgekort BL, is sinds begin dit jaar de opvolger van de Garantstelling Landbouw (GL). De BL is veel breder toepasbaar en bij voldoende perspectief sneller door een aangesloten bank in te passen. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) voert de regeling uit. Geheel nieuw is dat nu ook een borgstelling verstrekt kan worden voor innovatieve landbouwondernemers die willen investeren in een nieuw marktconcept, product of productieproces.
De investering moet gericht zijn op verduurzaming van de productie die verder gaat dan de wettelijke normen en het product moet onderscheidend in de markt worden gezet. LNV hoopt dat de borgstelling voor landbouwinnovaties veel meer innovaties, zowel in de veehouderij als in andere sectoren, mogelijk zal maken.
Ten Have was jaren voorzitter van LTO Varkenshouderij. “We gaan een nieuw varkensvleesmerk in de markt zetten”, zegt Ten Have. “We zijn blij met deze borgstelling. We steken onze nek uit met ons Hamletz concept en de nieuw te bouwen Dartelstal met buitenuitloop.” De borgstelling van LNV helpt de ondernemers uit Beerta mee in de realisatie varkensvlees met meer dierenwelzijnssterren in het winkelschap te krijgen. Ten Have voert de varkens voer uit de regio. Onder meer  lupine en granen. “Daarmee hebben we ook een lage CO2 foodprint.”
De bouw van de stal met uitloop, wordt gefinancierd door de Rabobank. Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit staat borg voor 70 procent van de bedrijfsfinanciering waar geen zekerheid tegenover staat. De borgstelling kan nu ook verstrekt worden voor innovatieve landbouwondernemers die willen investeren in een nieuw marktconcept, product of productieproces.

06 november 2017

RVO