Ingrid van Huizen portefeuillehouder Natuur- en Landschapsontwikkeling

Melkveehoudster Ingrid van Huizen (39) uit het Friese Kootstertille is benoemd tot de nieuwe portefeuillehouder Natuur- en Landschapsontwikkeling bij LTO Nederland. Zij zal deze functie direct vervullen. ‘Als portefeuillehouder Natuur- en Landschapsontwikkeling kan ik bestuurlijk op nationaal niveau verder werken aan een volhoudbare landbouw die in balans is met de leefomgeving’, aldus Van Huizen. De kennis en ervaring die ze heeft opgedaan bij de vereniging Noardlike Fryske Wâlden (NFW) als directeur en secretaris, neemt ze mee in deze nieuwe rol waarin ze meewerkt aan de integrale toekomst van natuur, landschap en landbouw in Nederland.

Tempo en verantwoordelijkheid

Volgens Ingrid van Huizen staat de landbouw op een kantelpunt en komt er vanuit de samenleving meer vraag naar biodiversiteit in de landbouw. ‘Dat de agrarische sector dit kan leveren is geen discussiepunt. De discussie gaat over het tempo waarin dit kan en wat de vergoeding is die hier tegenover staat. Als je door het leveren van meer biodiversiteit minder primaire productie hebt, moet je ook nog een goede boterham kunnen verdienen’, reageert Van Huizen. 'Tegelijkertijd is het belangrijk om de maatschappij te vragen of ze voldoende zelfkritisch is. Er ligt ook duidelijk een verantwoordelijkheid voor consumenten.’

22 november 2017