Landbouwverkeer
Het landbouwverkeer is in de afgelopen decennia ingrijpend veranderd. Er is meer landbouwverkeer en de trekkers en machines zijn groter geworden. Dit heeft gevolgen voor de verkeersveiligheid. Om landbouwvoertuigen een veilige positie op de weg te geven, is een breed en samenhangend pakket aan maatregelen vereist. Dit moet zo eenvoudig en goedkoop mogelijk worden vormgegeven, om onnodige lastenverzwaring voor boeren en tuinders te voorkomen.
APK-plicht
Sinds 20 mei 2018 geldt de Europese APK-plicht voor landbouwvoertuigen. Dit moet doorgevoerd worden in Nederlandse wet- en regelgeving. Een eerder wetsvoorstel voor algemene kentekenplicht voor alle landbouwvoertuigen, haalde geen meerderheid in de Tweede Kamer. LTO Nederland heeft in 2018, samen met Cumela en Fedecom, een nieuw voorstel gedaan voor de implementatie van de APK-richtlijn.
Het voorstel voor APK- en registratieplicht is uitgewerkt in een wetsvoorstel. Begin 2020 heeft de Tweede Kamer ingestemd met het wetsvoorstel en bijbehorend pakket aan maatregelen. Het wetsvoorstel is in mei 2020 goedgekeurd. Daarmee voldoet Nederland aan de Europese APK-plicht voor landbouwvoertuigen die harder dan 40 km/u kunnen rijden. Op verzoek van LTO is in het wetsvoorstel vastgelegd dat de APK-plicht niet van toepassing is op trekkers die in de agrarische sector worden gebruikt. LTO heeft zich er voor ingezet dat aan het wetsvoorstel de snelheidsverhoging, een betere toegang tot provinciale wegen en de komst van één loket voor ontheffingsverlening zijn gekoppeld. Hierdoor kan het landbouwverkeer over veiligere en betere routes rijden.
Snelheidsverhoging
Voor agrarische ondernemers is de verhoging van de maximum snelheid voor landbouwvoertuigen naar 40 km/u belangrijk. De snelheidsverhoging is een belangrijke voorwaarde om deel te kunnen nemen op de provinciale wegen. Daarmee heeft landbouwverkeer een alternatief om buiten de bebouwde kom van dorpen en stadscentra te rijden. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede. Een ander voordeel is dat er een centraal loket voor ontheffingen bij de RDW komt. De RDW gaat straks namens de wegbeheerders de landbouwontheffingen afgeven, wat de aanvraag een stuk gemakkelijker maakt.
Registratie- en kentekenplicht
De aangenomen wet regelt ook verplichte registratie voor (land)bouwvoertuigen. Alle landbouwvoertuigen vanaf 2025 moeten een kentekenplaat hebben. Nieuwe trekkers worden direct al voorzien van een kentekenplaat. Ook trekkers die gebruik willen maken van provinciale wegen en/of een ontheffing nodig hebben moeten gekentekend worden. LTO heeft zich er sterk voor gemaakt dat de kosten voor de ondernemer zo beperkt mogelijk blijven. Registratie en kentekening is daardoor binnen de conversieperiode voor het bedrag van ca. €30 per voertuig mogelijk.